Webapplicatie met track and trace

300.000 zendingen in één systeem

Sinds 1999 transporteert Tiem Liner wereldwijd pakketten en goederen. Het pakket- en vervoerbedrijf biedt oplossingen op maat voor zendingen van uiteenlopende organisaties. Van koeriersdiensten en luchttransport tot stukgoed en pallets. Belangrijk voor Tiem Liner: eenvoud voor hun klanten en korte lijnen in communicatie. Om die lijnen zo kort mogelijk te houden, liet Tiem Liner een webapplicatie ontwikkelen.

Handig - in de webapplicatie kunnen klanten van Tiem Liner een verzending klaarzetten, een label uitprinten en zien hoe het met hun zending of pakket gaat.


Nog handiger - Tiem Liner kan in diezelfde applicatie facturen beheren én eenvoudig communiceren, zonder ruis. ‘Met pakweg 300.000 verzendingen per jaar is dat niet alleen handig: het is noodzakelijk’, vertelt Koen Tiemstra, eigenaar van Tiem Liner. ‘Als ik die applicatie niet had laten bouwen, had ik nu niet meer bestaan.’

Van eerste vraag tot webapplicatie

Arne van Kobalt: ‘De eerste vraag van Koen was: kunnen we online labels aanmaken die Tiem Liner-klanten gemakkelijk kunnen uitprinten? Vanaf dat punt hebben we de webapplicatie verder uitgebouwd. Per module: steeds een onderdeel erbij. De wensen en vragen van gebruikers en Tiem Liner probeer ik om te zetten in een technische oplossing.


Daarbij gebruiken we user stories: korte zinnetjes met acties van de gebruikers van de applicatie: ik wil inloggen. Ik wil een nieuw wachtwoord opvragen. Ik wil een lijst met orders downloaden. Als we de webapplicatie bij Tiem Liner aanleveren, moeten gebruikers alle user stories in de applicatie kunnen uitvoeren.’

Zending

Aangemeld

Sorteren

Onderweg

Bezorgd

Statusoverzicht

  • 22 maart 2019
    10:14
    Gereed voor vertrek naar depot
  • 22 maart 2019
    11:28
    Verwerkt in landelijk sorteercentrum
  • 23 maart 2019
    10:14
    Aangekomen op depot
  • 23 maart 2019
    11:28
    Onderweg met de bezorger
  • 23 maart 2019
    13:34
    Bezorgd

Klanten kunnen real time zendingen volgen

Een API (application programming interface) haalt verzendgegevens van pakketten op en laat de route zien in de applicatie van Tiem Liner. Koen: ‘Zo kunnen onze klanten realtime volgen wat hun zending doet. Binnenkort gaan we de track & trace-functionaliteit verder uitbreiden: klanten krijgen dan ook oplossingen aangeboden in de applicatie.’

1 op 1 communicatie, zonder ruis

Onze applicatie praat de hele tijd met de systemen van andere partijen. Zo houden we bij of het transport en de zendingen goed verlopen. Als er onverhoopt een probleem ontstaat tijdens een zending, dan krijgt de klant geautomatiseerd mails vanuit onze applicatie.’

Facturatie zonder de applicatie te verlaten

‘Klanten kunnen uiteraard de kosten van hun zending in de applicatie bekijken, facturen opvragen en betalen. Ook voor onszelf is dat administratieve gedeelte een uitkomst. Waar we voorheen nog alles handmatig in Excel deden, doen we nu pakweg 90% digitaal. Wat vroeger een dag kostte, kan nu in een half uur.’

Workflow van API koppelingen met Software pakketten

Maatwerk built from scratch

‘Via via ben ik aanraking gekomen met Kobalt. We werken al jaren samen aan de webapplicatie voor Tiem Liner. Het maatwerk dat we hebben neergezet, draait prachtig. Kobalt heeft het momenteel druk. Ik denk dat extra developers geen overbodige luxe zijn.


Belangrijk - ze vertalen onze werkprocessen en die van onze klanten naar webfunctionaliteiten in de applicatie.


En dat is precies wat Tiem Liner zoekt: Kobalt denkt mee.’

Arne, grondlegger van de Tiem Liner webapplicatie

Maatwerk voor jouw website of applicatie

Heb je zelf een website die frisser kan, of een applicatie die soepeler of veelzijdiger mag in gebruik? Snappen wij. Je krijgt ons advies er gratis bij.