Van big data naar inzicht

Samen groeien in bier

Met COOKS CrossOver Communicatie, een bureau gespecialiseerd in ondermeer Sales Enablement, ontwikkelde Kobalt een salespresenter voor horecavertegenwoordigers van Bierbrouwerij AB InBev in Nederland, België en Engeland.

Gewapend met een tablet gaat het ‘fieldsalesteam’ langs bij horecazaken zoals restaurants, bars en andere gelegenheden. De Tool zorgt voor professionele ondersteuning tijdens verkoopgesprekken. Zo kan het salesteam op basis van GfK-onderzoek aan de horecaondernemers laten zien wat het ideale assortiment is. Maar ook welke biervolumes zij draaien en de brutowinstmarge per eenheid bier berekenen. Snel, en op professionele wijze.

Techniek en big data

Aanspreekpunt in de samenwerking met COOKS is projectmanager Jacco Hokke: “Wij doen de content en het design, Kobalt de techniek. Zij gaan met technische vragen van AB InBev aan de slag en zijn duidelijk in wat wel en niet kan. De oplevering onder aan de streep is altijd positief geweest. Ik vind het knap dat ze gecompliceerde excelbestanden kunnen omzetten naar overzichtelijke tabellen en grafieken, terwijl ze tegelijkertijd verschillende onderdelen (servers, API’s, databestanden) met elkaar laten praten.”

Dit zijn de klussen die we graag doen: op basis van oneindig veel Excelbestanden iets moois maken waar mensen gebruik van maken. Uit die big data-hoop inzichten bieden waar je écht iets mee kunt.

- Reinier van Kobalt

Jouw volume: volume

Up to date volumedata per horecazaak zorgt voor inzicht in je eigen verkoopcijfers. Per merk en per type drank wordt het aantal hectoliters getoond. Hierdoor kun je on demand zien hoe de verkoop verloopt ten opzichte van de vorige maand(en) en het vorige jaar. Allemaal weergegeven in toffe grafieken en tabellen.

Jouw assortiment: geadviseerde producten

De ene horecagelegenheid is de andere niet. Bij ‘jouw assortiment’ kan de vertegenwoordiger van AB InBev het segment kiezen van de betreffende horecazaak. Ook kunnen ze verschillende (demografische) variabelen invoeren (denk aan gemiddelde leeftijd, stedelijk gebied – of niet en geslacht van de bezoekers). Hierop volgt een assortimentsaanbeveling op tap en fles op basis van GfK-onderzoek.

Jouw marge: margecalculator

Altijd al willen weten hoeveel marge je pakt op een glas of andere inkoopeenheid? Deze kan worden berekend met de AB InBev margecalculator. Kies een merk, een product en voer de verkoopprijs in, dan doet de margecalculator de rest.

Internationaal succes

Arne van Kobalt:

“COOKS maakt de salespresenter in Foleon, een online magazine. Wij hebben COOKS geholpen om het aanbod per horecagelegenheid persoonlijk te maken, zodat de vertegenwoordigers van AB InBev de juiste bieren kunnen verkopen. We begonnen met de Nederlandse (horeca)gelegenheden, gingen daarna verder met België en uiteindelijk ook UK. De wensen en eisen van die drie landen verschillen van elkaar. Dat houdt het werk juist leuk.”

Jacco van COOKS:

“Ook andere landen zijn inmiddels geïnteresseerd zijn in de salespresenter. Ze merken op dat die mensen in Nederland en België iets handigs hebben ontwikkeld, daadwerkelijk worden ondersteund tijdens verkoopgesprekken en willen dat in hun eigen land ook kunnen bieden.”

Maatwerk voor jouw website of applicatie

Heb je zelf een website die frisser kan, of een applicatie die soepeler of veelzijdiger mag in gebruik? Snappen wij. Je krijgt ons advies er gratis bij.