De mythe van automatische groei

Autoscaling betekent: meer verkeer/processen == meer resources == meer kosten. De vraag is dus niet of je dat technisch kunt, maar of je het financieel wíl.

Wanneer Auto-scaling wél zinvol is

Er zijn situaties waarin auto-scaling wél logisch is. Bijvoorbeeld bij een SaaS-platform waarbij meer gebruik ook daadwerkelijk meer winst oplevert. Neem bijvoorbeeld OpenAI:
De infrastructuur schaalt omhoog per gebruiker, en de winst groeit mee per gebruiker. Dat is gezond: de kosten zijn direct gekoppeld aan de inkomsten.

Auto-scaling is alleen slim als je winst net zo hard groeit als je CPU-gebruik.

Wanneer Autoscaling géén goed idee is

Want in de meeste gevallen gaat het niet om winst. Denk aan websites waar piekverkeer niet direct omzet of winst oplevert.

Bijvoorbeeld

Je hebt een platform waarop je sprekers kunt boeken. Stel, één van de sprekers komt onverwacht in het nieuws.
Op vrijdagavond gaat een roddel viraal over zijn privéleven, en binnen een uur ligt je site plat van de bezoekers die het hele weekend nog langs gaan komen. Autoscaling springt aan. Servers draaien overuren. Alles blijft online. Klinkt goed, toch? Totdat de factuur komt en je ziet dat er geen extra spreker door geboekt is…

Het lijkt een goed idee, totdat ik vraag aan de klant of hun creditcard ipv die van Kobalt gekoppeld kan worden aan het autoscale-account. Dan wordt er vaak even opnieuw over nagedacht. En dat is logisch! Voorheen was het niet nodig op er op deze manier naar te kijken.

Want die piek in verkeer leverde geen extra boekingen op.
De hostingkosten daarentegen vlogen omhoog.
De creditcard tikte tegen de limiet aan - en ja, je kan onder je limiet uitkomen.
De ingestelde auto-scaling limieten bleken in de praktijk net even anders te werken omdat dit niet eerder getest kon worden.
Zo’n scenario klinkt extreem, maar op Reddit staan tientallen vergelijkbare verhalen van bedrijven waarbij Auto-scaling Auto-spending wordt.

Het alternatief: slim plannen, niet blind schalen

Autoscaling is technisch best wel tof natuurlijk, maar vaak bedrijfseconomisch onverstandig.
De meeste websites hebben veel meer aan:

  • Een goed ingestelde cache (zowel op applicatie- als CDN-niveau)

  • Een grote, stabiele machine met voorspelbare maandlasten

  • Capaciteitsplanning op basis van seizoenspieken en campagnes

Een enkele krachtige server met slim ingerichte caching vangt 95% van de pieken probleemloos op, en dat, tegen een fractie van de kosten.

Groei vraagt structuur, geen automatische reactie

Autoscaling past bij groei, maar alleen als je bedrijfsmodel meegroeit. Bij Kobalt kijken we liever naar winst dan naar omzet, want omzetgroei zegt maar in sommige gevallen iets over groei, maar groei zit hem meer in de groei op winst. Want als je infrastructuur harder groeit dan je rendement, dan schaal je jezelf niet omhoog — je brandt jezelf op.

Technisch kunnen wij alles laten schalen. Maar de vraag blijft: wil je dat ook zakelijk?

Desley, Reinier en Kylian aan het werk
Zakelijke uitdaging?

We denken graag mee!

Wil je weten of jouw infrastructuur écht slim schaalt? Plan een sparsessie over hostingstrategie en kostenbeheersing.