Live kerstmarkten. Lastig in coronajaar 2020. Toen organisator Debby de Jong van Helder Events ons benaderde voor een oplossing rond haar kerstmarktvraagstuk, zijn we samen gaan brainstormen. Met onze expertise in webshops, databases en applicaties in combinatie met Debby’s netwerk en ervaring, hadden we al snel een sterk idee.
En dat moest ook wel, want het was alle hens aan dek: in een paar maanden tijd hebben we het complete LokaalGeschenk-systeem opgetuigd, getest en live gezet.
Het doel? Een online kerstmarkt voor medewerkers die zelf konden kiezen welk kerstgeschenk ze wilden ontvangen. Geschenken geleverd door lokale leveranciers die op deze manier extra omzet draaiden (#supportyourlocal) en hun spullen duurzaam aanleverden bij ons logistieke warehouse: De TelefoonCentrale.
We mochten aan de bak met 6 verschillende online kerstmarkten voor 6 verschillende organisaties. Elke organisatie kon marktkramen kiezen in de eigen huisstijl, met bijpassende kleuren én eigen logo. En elke markt had zo zijn eigen producten: een organisatie koos vooraf 8 lokale leveranciers. Medewerkers konden dukaten gebruiken in de webshop om hun geschenken mee te kiezen, vulden een (bedrijfs)adres in en kregen voor de feestdagen hun lokale geschenk toegestuurd.
Om een prettige gebruikerservaring voor alle partijen te realiseren, ontwikkelden we een omgeving voor de organisatie en haar medewerkers, én een omgeving voor de lokale leveranciers. Precies waar we goed in zijn: meerdere databases bouwen in Laravel. Daarnaast konden we vanuit de online kerstmarkt ook mails sturen aan de gebruikers.
Op een maandagochtend besloten we dat de eerste 2500 medewerkers een mail zouden ontvangen met inloggegevens. En we hadden natuurlijk getest, maar toch; het moment dat je op die knop drukt … Het ging vlekkeloos. Van gebruikers kregen we terug dat ze moeiteloos hun weg konden vinden en hebben we – op een vergeten wachtwoord na – weinig vragen gehad.
De bestellingen stroomden binnen. Het logistieke proces ging los: leveranciers leverden hun producten, er kwamen pallets vol dozen en inpakmateriaal onze kant op en De TelefoonCentrale faciliteerde ons in een ruimte waar we de pakketten konden inpakken. De organisatie-ervaring van Debby en haar inpakteam bleek cruciaal. En ook wij zagen we de cijfers terug in de praktijk – zeker toen we een ochtend zonder palletwagen (beginnersfoutje) zestien pallets met kerstpakketdozen van een vrachtwagen naar binnen hebben verplaatst.
De nieuw aangeschafte labelwriter draaide overuren en het logistieke gedeelte kwam op stoom. Via een goede relatie van ons die specialist is in verzenden (Tiem Liner) is het gelukt alle pallets en pakketten op tijd te leveren – een prestatie op zich in december-corona-tijd.
Developer Kylian stond altijd klaar als er nog iets ontwikkeld mocht worden, projectmanager Brenda heeft veel tijd gestoken in het importeren van producten per marktkraam, stagiair Freek stak zijn uren in de Laravel-databases, stagiair Lionel heeft alle producten gefotografeerd en met Arne als chef logistiek, Debby als coördinatiekoningin, en Reinier als conceptontwikkelaar, developer en vliegende kiep, hebben we een prachtige prestatie neergezet.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op