Een uitdaging? Zeker!

Voor het pensioenfonds van HEINEKEN mochten we aan de slag met het laaghangende fruit aan de bestaande WordPress-site, daarnaast mochten we de website compleet herbouwen in Statamic, inclusief meertaligheid en honderden pagina’s aan content.

Het Heineken Pensioenfonds staat voor stabiliteit, overzicht en zorgvuldigheid. Diezelfde waarden moesten ook voelbaar zijn in de nieuwe website. Samen met hun communicatieafdeling begonnen we met het opfrissen van de bestaande site en bouwden we achter de schermen aan een compleet nieuwe digitale omgeving.

Voorbeeld van de oude website met de laaghangende veranderingen

Laaghangend fruit als eerst

In de eerste fase hebben we snel en doelgericht een aantal belangrijke verbeteringen doorgevoerd op de bestaande WordPress-site:

  • Het nieuwe logo en kleurgebruik zijn doorgevoerd conform de huisstijl.

  • We hebben een duidelijke, opvallende knop naar de MijnOmgeving toegevoegd — essentieel voor deelnemers.

  • De weergave op mobiel is verbeterd.

  • Alles stond live vóór 1 mei, zodat er binnen de geldende communicatie-deadlines geen enkel risico was.

🗣️ “Het is fijn dat we deze wijzigingen zo snel live konden zetten, dat geeft ruimte en rust voor de grotere vernieuwing die eraan komt.”

Statamic: de nieuwe basis

Terwijl we de eerste verbeteringen live zetten, startten we met het ontwerp en de bouw van een nieuwe website in Statamic. Het doel was een toekomstbestendig platform waarin overzicht, toegankelijkheid en meertaligheid centraal staan.

Het resultaat is een nieuwe site, volledig opgebouwd in Statamic, met de volgende kenmerken:

  • Een herzien informatiemodel: Informatie is gestructureerd rond thema’s als ‘Mijn situatie verandert’, ‘Veelgestelde vragen’, en ‘Nieuws’.

  • Meertaligheid zonder complexiteit: Alles is ingericht in zowel Nederlands als Engels, met handmatige koppelingen tussen de taalversies voor maximale controle.

  • Deels een handmatige contentmigratie.

Slimme techniek en een strak proces

Om de website duurzaam te beheren en continu te verbeteren hebben we gekozen voor Statamic als CMS. Het is nu mogelijk om sneller te navigeren op de website als bezoeker maar het is nu ook mogelijk om sneller content aan te passen omdat Statamic zo snel werkt.

Qua doelgroep hebben we ervoor gekozen om de WCAG 2.1 toegankelijkheidsrichtlijnen door te voeren vanaf het ontwerp en daarna in techniek.

Samenwerking als fundament

Met korte lijnen schakelen tussen inhoud en techniek.

"Kobalt overtuigde ons dat zij de beste partij zijn om onze nieuwe website te bouwen. Ons doel is dat bezoekers in één blik onze belangrijkste informatie zien. Zodat zij snel vinden wat ze willen weten over hun pensioen. Dat vraagt om een website die overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is en daarbij voldoet aan de digitale toegankelijkheidsvereisten. De samenwerking was plezierig. Kobalt denkt actief mee en voelde aan wat onze wensen zijn. Inmiddels ben ik helemaal wegwijs in Statamic. Het werkt intuïtief en waar ik er niet uitkwam, ontving ik heldere instructievideo's van Brenda. De livegang verliep goed en uit het contact na de livegang blijkt de grote betrokkenheid van het team van Kobalt. Veel dank!"

Logo Heineken Pensioenfonds

Het resultaat in cijfers

  • 219 pagina’s ingericht (NL & EN)

  • 350 nieuwsberichten overgezet

  • 26 nieuwe pagina’s toegevoegd

  • Nederlands & Engels

  • Livegang binnen 3 maanden

Benieuwd hoe het eindresultaat eruitziet?
Bekijk de website van Heineken Pensioenfonds

Meer dan een CMS-migratie

Een CMS-migratie is nooit alleen techniek. Het is hét moment om je digitale verhaal opnieuw neer te zetten: duidelijker, toegankelijker en beter afgestemd op de bezoeker. Met Heineken Pensioenfonds hebben we samen een stevig fundament gebouwd dat staat als een huis — of beter gezegd: als een gedegen pensioen. 

Arne en Huub in focus
Klaar voor de volgende stap?

Samen bouwen aan jouw digitale fundament

Of je nu snel verbeteringen wilt doorvoeren of een compleet nieuwe website nodig hebt: wij helpen je vooruit. Met focus op gebruiksvriendelijkheid, techniek en een vlekkeloze samenwerking.

Andere projecten

Technisch uitdagende en strak ontworpen projecten waar we trots op zijn.

Foto van Swen Huijers, oprichter van Baseball against Cancer. Hij staat klaar om een honkbal te gooien

Baseball & Softball against cancer

Twee maatwerkwebsites beide evenementen perfect versterken

  • Logo van WordPress
  • Logo van Tailwind CSS
  • Logo van Alpine.js
Bekijk project
Afbeelding van een mobiel met daarop de goodsforrefugees website open op een advertentie waar een bank wordt aangeboden

Goods for Refugees

Een helpende hand, voor mensen in nood

  • Logo van Laravel
  • Logo van Tailwind CSS
  • Logo van Forge
Bekijk project
AB InBev tablet

AB InBev

Samen groeien in bier

  • Logo van Laravel
  • Logo van Vue.js
  • Logo van Tailwind CSS
Bekijk project
Bekijk alle projecten