fbpx

Diensten, Innovatie

Alles wat je moet weten over iDeal 2.0

Vanaf 1 juli 2024 wordt iDeal 2.0 gelanceerd. Het beloofd een betere customer experience te bieden in de webshop checkouts. Er moeten echter wel enkele zaken aangepast worden om de 2.0 versie te laten werken. Lees hier verder over het hoe en waarom.

Waarom komt er een ‘nieuwe’ iDeal?

iDEAL 2.0 is een geüpdatete versie, ontworpen met de voorkeuren van gebruikers in gedachten. De ontwikkelingen zijn gericht op het tegemoetkomen aan zowel de groeiende eisen van webwinkels als die van consumenten, met als doel om een perfecte betaalervaring te bieden. Het uiteindelijke doel van iDEAL 2.0 is om de gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en functionaliteit van het systeem aanzienlijk te verbeteren.

Wat verandert er dan precies en wat zijn de voordelen?

Maar wat gaat er dan precies veranderen in vergelijking met de huidige versie van iDEAL? Ten eerste kunnen consumenten met iDEAL 2.0 een account aanmaken waarin ze hun betaalvoorkeuren en -gegevens kunnen bewaren, waaronder bezorg- en e-mailadressen, zodat deze automatisch worden ingevuld tijdens het betalingsproces. Daarnaast wordt de betaalpagina vernieuwd: je hoeft als consument dus geen bank meer te kiezen, maar kunt in plaats daarvan een QR-code scannen (op desktop) met een bankapp.

Toekomstige betaalmogelijkheden

In de toekomst zullen er nog meer betaalmogelijkheden aan iDEAL 2.0 worden toegevoegd, zoals one-click payments, terugkerende betalingen en Buy Now, Pay Later. Deze nieuwe betaalmethoden komen niet (direct) beschikbaar bij de introductie van iDeal 2.0, maar staan op de roadmap. Een manier van betalen die wel beschikbaar komt is iDeal in3, waarmee iDeal samen gaat werken.

Zitten er ook nadelen aan iDeal 2.0?

Er is een punt van zorg dat kan worden gezien als een nadeel. Bij het gebruik van iDEAL 2.0 dienen consumenten zich namelijk te registreren en expliciet toestemming te geven voor het delen van hun persoonlijke gegevens met banken. Deze vereiste roept vragen op over de mate van controle en beveiliging van persoonlijke informatie, aangezien het delen van gegevens met derden een gevoelig onderwerp is binnen de context van privacywetgeving.

iDeal 2.0 voor e-commerce

Vooral voor webshops zijn de ontwikkelingen binnen iDeal een goede ontwikkeling. Het is ontwikkeld om de online ervaring van jouw websitebezoekers te verbeteren en te optimaliseren. Voordelen zijn onder andere:

  • Verhoog je conversieratio
    Doordat het makkelijker wordt om te betalen en bezoekers het betalingsproces sneller zullen doorlopen, zal het eventuele (huidige) ongemakken in de checkout verlagen.
  • Verbeter de customer experience op je webshop
    Door iDEAL 2.0 aan te bieden, bied je jouw klanten een verbeterde ervaring, waardoor ze sneller kunnen afrekenen voor de producten of diensten die ze wensen aan te schaffen. Dit alles zorgt natuurlijk voor een goede en verbeterde gebruikerservaring.

Kobalt to the rescue!

Voor huidige WooCommerce klanten die op bijv. Mollie of Buckaroo draaien geldt dat iDeal 2.0 automatisch beschikbaar komt zodra de betaalplug-in van Mollie geüpdatet wordt. Maar je moet dan wel wat instellingen handmatig veranderen. Zo moet je de optie om een bank te kunnen kiezen uitzetten bijvoorbeeld zodat iDeal 2.0 het overneemt. Wil je dat we dit voor je uitvoeren na 1 juli (op maandag 1 juli voeren we de meeste updates door), of even controleren of het goed staat ingesteld? Neem contact met ons op!

Vragen, suggesties of toevoegingen? Wij horen het graag van je!

Neem contact op

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!