Digital Strategy

5 tips om jouw gewoontes naar het volgende niveau te tillen

Of je nu wilt afvallen, beter wilt presteren op je werk of gewoon een gelukkiger leven wilt leiden, in dit artikel geven we 5 tips uit het boek Atomic Habits die we zelf ook toepassen bij Kobalt.

Als je ooit bezig bent geweest met persoonlijke groei of het bereiken van specifieke doelen, dan weet je hoe moeilijk het soms kan zijn om je gewoonten te veranderen.
Of het nu gaat om het afleren van slechte gewoonten of het opbouwen van goede gewoonten, het kan soms voelen alsof je tegen een berg op moet klimmen. Gelukkig is er hulp te vinden in het boek Atomic Habits van James Clear. Bij Kobalt zijn we constant bezig om ingesleten gewoontes te veranderen en nieuwe werkmethodes en technieken te adopteren. Sterker nog, als digitaal bureau lijkt het ons ook meer als logisch om hier actief mee bezig te zijn. Echter, niets menselijks is ons vreemd en er sluipen soms toch wat slechte gewoonte in bepaalde manieren van werken. Met dit boek leer je de slechte gewoontes te zien en leer je een paar nieuwe tips en tricks over goede gewoontes er bij. We gebruikte er al een flink aantal, maar door hier bewust mee bezig te zijn leer je ze te identificeren, te benoemen en kun je ze beter aanpakken.

In dit artikel deel ik 5 tips om jou te helpen jouw gewoontes naar het volgende niveau te tillen aan de hand van het boek.

Hier zijn mijn top 5 tips om het meeste uit Atomic Habits te halen:

  1. Begin met het identificeren van je slechte gewoontes. Voordat je goede gewoontes kunt ontwikkelen, is het belangrijk om te weten welke gewoontes je je leven bemoeilijken. Door slechte gewoontes te identificeren en te begrijpen waarom je ze hebt, kun je ze beter aanpakken en vervangen door betere gewoontes.
  2. Maak gebruik van de “vijfsecondenregel”. Als je het moeilijk vindt om een nieuwe gewoonte te starten, probeer dan de vijfsecondenregel. Als je je bewust bent van het feit dat je een nieuwe gewoonte wilt starten, tellen tot vijf en begin dan meteen. Dit kan helpen om het starten van een nieuwe gewoonte gemakkelijker te maken.
  3. Gebruik visualisatie om je doelen te bereiken. Visualisatie kan een krachtig hulpmiddel zijn om je doelen te bereiken. Door je doelen voor te stellen alsof ze al zijn bereikt, kun je mentaal oefenen hoe je ze wilt behalen. Dit kan helpen om je motivatie te verhogen en je doelen te bereiken.
  4. Maak gebruik van “if-then” planning. “If-then” planning kan helpen om nieuwe gewoontes te integreren in je dagelijkse routine. Door een bepaalde activiteit te koppelen aan een specifieke trigger, kun je gemakkelijker een nieuwe gewoonte opbouwen. Bijvoorbeeld: “Als ik thuis kom van het werk, dan ga ik direct naar de sportschool.”
  5. Maak gebruik van externe triggers. Externe triggers, zoals post-it notes of een herinnering in je telefoon, kunnen helpen om je aan je nieuwe gewoontes te houden. Door deze triggers te gebruiken, kun je je aandacht richten op je doelen en gemakkelijker je nieuwe gewoontes volhouden.
  6. Bonus tip. Ons hielp het een aantal jaar geleden om met elkaar een afspraak te maken om elke ochtend een standup te doen. Na ongeveer een jaar is het een vast onderdeel van onze werkdag geworden. Geen collega’s om dit mee op te zetten en elkaar accountable te houden? Dan geeft het boek ook een mooi alternatief met het ‘accountability partner‘ concept.

In samenvatting is Atomic Habits een geweldig boek om te leren hoe je kleine, dagelijkse verbeteringen in je leven, of op de werkvloer kunt aanbrengen om grote, positieve veranderingen te bereiken. Wij bij Kobalt zijn fan van het boek, en dan vooral van deze slimme kleine methodes zoals je leest. Elke dag zijn we bezig met het tweaken van onze werkwijze voor onszelf, op het werk of privé, of voor een klant.

Vragen, suggesties of toevoegingen? Wij horen het graag van je!

Neem contact op

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!