fbpx

Digital Strategy

RFP maken voor een Mobiele App

Je hebt een mobiele app nodig voor je business. In dit blogartikel helpen we je op weg zodat je tot het beste resultaat komt.

Oké, je hebt een supergoed idee voor een app en je ziet kansen voor jouw bedrijf. Misschien worden er middelen, tijd en energie vrijgemaakt om dit idee werkelijkheid te maken. Maar wat is nu de vervolgstap? Waar moet je beginnen?

Veel bedrijven lopen nu vast. Zelf bouwen is vaak een te grote stap. Er ontbreekt kennis. Of er is wel kennis, maar net niet op dit technische vlak.

Request for Proposal / Briefing

Het wordt allemaal eenvoudiger als je start met een Request For Proposal (RFP). In marketingcommunicatieland ook wel: een briefing. Een document waarin staat wat je wilt, waar je naar op zoek bent en wat je daar voor nodig hebt. Een goede RFP helpt niet alleen ons (de opdrachtnemer), maar ook -juist- jou (de opdrachtgever). Je maakt namelijk helder wat het project inhoudt en waar de uitdagingen liggen. Daarnaast zorgt een RFP ervoor dat we dezelfde taal spreken, want soms verschillen onze vaktermen nogal met die van onze opdrachtgevers. Met een RFP is het bovendien gemakkelijker om vergelijkbare offertes op te vragen bij andere mobiele app-developers. Gooien we nu onze eigen glazen in? Nee hoor, kom maar op.

We zien dat een RFP meestal bestaat uit de onderstaande onderdelen. Je zou het als een template of menukaart kunnen zien:

Samenvatting

Start met een korte omschrijving van wie je bent, wat je doet, waar je naar zoekt en het algemene idee van de app.

Bedrijfsinformatie

Om een goede app te ontwikkelen die past bij jouw organisatie is het goed om helder te hebben wat de belangrijkste zaken zijn binnen je bedrijf. Geef aan wat voor diensten je levert, waar je opereert en of er zaken zijn die je op je website wil (gaan) vertellen, als je al een website hebt. Het kan zijn dat je bezig bent met projecten, diensten of producten die (nog) niet op de website terug te vinden zijn. Wat is je plek in het weiland? Wat maakt jou uniek (USP’s)?

Doelen van de app

Omschrijf de nieuwe app zo uitvoerig mogelijk. Enkele vragen die beantwoord moeten worden, zijn: wat doet de app? Waarom wil jij hem maken? Wat is de ideale gebruikerservaring? Waar zoek je naar als het over features gaat? Wat zijn de must haves voor de app? Welke dingen moet de app kunnen?

Doelgroep

Om een goede app te ontwikkelen, willen we weten hoe de ideale gebruiker eruit ziet. Is er een primaire doelgroep, en een secundaire? Wat moeten we weten van de gebruikers van de app om te weten te komen hoe we ze het best bedienen?

Integraties en Techniek

Wat voor integraties zijn er nodig? Moet de app een connectie hebben met een extern systeem? Moet-ie push-notificaties kunnen versturen? Denk ook aan zaken als profielfoto’s voor gebruikers, agenda’s, gps, et cetera.

Android, IOS en meer?

Op welk platform bevindt jouw doelgroep zich? Standaard leveren wij op in iOS en Android, maar als je ook op Windows wilt leveren, dan kan dat natuurlijk ook. Moet de app ook perfect werken op alle type tablets?

Backend

Heb je al een bestaande web service of database waarmee de app een connectie moet maken? In veel gevallen is een app een toevoeging op een bestaande gebruikerservaring waar een profiel aan hangt.

Analytics

Wat zijn de aantallen die je wilt bereiken met je app? Wil je dit ook laten meten?

Timeline

Wanneer zou je de App willen lanceren? Wat zou het ideale moment zijn, rekening houdend met communicatie, planning, development, testperiode en onderhoud. Wat voor externe invloeden zouden die planning kunnen beïnvloeden? Wanneer moet er een offerte liggen, en wanneer zal de beslissing voor samenwerking worden gemaakt?

Samenwerkingscriteria

Waar zoek je naar in een samenwerking? Moet er een projectmanager tussen zitten, of juist niet? Wil je direct met de developers om tafel? En wat is het belangrijkst: ervaring, time to delivery, kosten?

Budget

Het bedrag voor een mobiele app verschilt. De kosten zijn afhankelijk van de ervaring en kwaliteit van de ontwikkelpartij die je kiest en de complexiteit/tijdslijn van de app die je wilt bouwen. Het aangeven van een globale inschatting van het budget leidt vaak tot offertes die beter met elkaar kunt vergelijken.

Contact

Met wie kunnen we contact opnemen als er vragen zijn? Is er een team aanwezig, en wat zijn hun rollen binnen dit project. Wie maken de beslissingen?

Dit zijn ongeveer de stappen voor een nette aanvliegroute. Het is ook mogelijk om iets minder uitgebreid aan de slag te gaan. Sommige stappen kunnen we overslaan en we kunnen de RFP ook samen uitwerken; scheelt ons weer tijd bij het maken van de offerte.

We hopen dat de livegang van je app na het lezen weer een stap dichterbij is.

PS Voor een nog veel uitgebreidere versie (Engelstalig) hebben we een artikel gevonden van een andere ontwikkelaar: https://willowtreeapps.com/ideas/top-best-practices-for-writing-a-great-mobile-rfp/

Werk slimmer, niet harder

Heb je zelf een website die frisser kan, of een applicatie die soepeler of veelzijdiger mag in gebruik? Snappen wij. je krijgt ons advies er gratis bij.

Vragen, suggesties of toevoegingen? Wij horen het graag van je!

Neem contact op

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!